Gravtræning for hunde

Vi har brug for jeres hjælp til at få gang i gravtræning.

Vort træningsanlæg har ligget ubrugt hen, men nu vil vi, sammen med Jægerforbundet, have gang i det igen.

• Vi skal bruge penge og praktisk hjælp, til at få lavet den nye træningsbane.
  • Vi skal have folk til at være instruktører, og folk til at være hjælpere ved træninger.
  • Vi skal have udbredt kendskabet til banen, så det bliver brugt.

Tidsplanen er, at anlægget skal renoveres i løbet af februar, og instruktørerne uddannes, så vi kan starte gravtræning op engang i slutningen af marts 2021.

Hvorfor er det her vigtigt?

Som alle, der interesserer sig for gravgående hunde og gravjagt nok ved, stoppede muligheden for oplæring på ræv for et par år siden. Vi har på området ved skydebanen et anlæg til gravtræning, der ligger ubenyttet hen, og vi har nogle personer i foreningen, der har erfaring med gravtræning. Vi har derfor fået muligheden for at være et af de centre, som Danmarks jægerforbund støtter, i forbindelse med at genetablere gravtræning.

Det kan jo så ikke blive oplæring med levende ræv, da det er forbudt i Danmark (og flere andre lande). Der er derfor startet et arbejde, der sigter mod at få oplært vore gravgående hunde med andre midler, nemlig en mekanisk ræv. Vi vil gerne hjælpe med at finde løsninger i Kronjyllands Jagtforening, og hvis en mulig løsning er en mekanisk ræv, så må vi jo prøve.

Jeg tror på, at det kan bringe vores gravgående hunde i stand til at arbejde under jorden, også selvom det bliver uden en levende ræv. Løsningen med mekanisk ræv giver måske mulighed for mere systematisk indlæring hos hunden, fuldstændig som vi træner vore apporterende hunde med dummy, inden de skal prøve vildt. Træningen vil sikkert også hjælpe føreren, til at kunne læse sin hunds reaktioner ved graven. Der vil måske være hunde, der ikke rigtigt tænder på den mekaniske ræv, men der vil sikkert også være hunde, der nu bliver knap så eksalterede, og dermed bedre kan modtage indlæring i at arbejde med ræven frem for at forsøge slagsmål. De mere forsigtige hunde vil måske være nemmere at motivere, ligesom nogle hundeejere måske vil komme til oplæring på mekanisk ræv, men ikke på levende. Jeg ved det ikke, og vi finder kun ud af det ved at prøve. Vi vil sikkert også finde ud af ting, der skal ændres og forbedres ved de mekaniske ræve, igen kun hvis vi prøver at arbejde med det.

Hele denne smøre er skrevet, fordi jeg godt ved, at det er omstridt, men stadigvæk mener, at vi skal prøve. Hvis vi ikke har gode hunde, der vil gå i grav, hvordan kan vi så forsvare gravjagten? Eller hvordan skal vi komme videre med at holde bestande af ræv og mårhund nede?

Men det kræver jeres hjælp.

For at det bliver en succes, skal anlægget bruges. Det betyder, at I meget gerne må tale med jeres jagtkammerater om det, sørg for at dem, der har gravhunde og terrier, hører om det og kommer, når vi går i gang.

Vort gravtræningsanlæg har ligget ubrugt hen, og trænger til en ordentlig omgang. Det koster arbejde og penge, så vi kommer til at lede efter sponsorer og hjælpere – hvis du har lyst til at hjælpe eller har kontakter, så tag fat i mig.

Opdateret d. 17. april 2023